Powered By Blogger

Monday, April 20, 2009

toleransi...

fuh...
hari ni,aku masih meneruskan rutin harian aku yg ketika ini masih lg menjalani latihan industri...
mmg mencabar apabila menghadapi realiti hidup bila habis belajar nnti...bila dah start kerja, mcm2 jenis perangai orang yg boleh kita jumpa..sebab dunia ni bukan kita sorg je..kita kongsi..bila dh kongsi,kena ade tanggungjawab masing2 la..

dan hari ni...ade prkara yg aku dpt pelajari hari ni..iaitu..TOLERANSI...

dan perkara berkaitan dgn kita sbg pengguna jalan raya..

pg td aku dh trhentam belakang sebuah motosikal yg dtunggang oleh seorang lelaki india..nk kata salah aku x bole jugak sbb aku dh mmg perasan die brek dr jauh..tp disebabkan die ni brek mengejut so, aku pn lmbt r sket membrek membuatkan moto aku 2 sliding r sket..tapi, aku dpt jugak mengelak ke tepi, trlanggar r sikit belakang die..aku ingat xde pape la kan..sebab mmg xde pape yg pecah ke yg jatuh ke..kene sket je cuma kuat r bunyi langgar 2..

sekali mamat 2 bole la suh aku ketepi follow die..pas2 start marah2 kt aku ckp aku x bwk moto btol2 plak..aiseh, bile die dh start tengking..aku melawan r balik..pejadah aku nk langgar die...dh nk kene nk wat mcm mane, x pecah ape pn..yg paling aku sakit hati 2 die leh lak minx duit...aku dh agak dh..kompom nk pow nih...tgk gaya aku dh tau...igt aku nk bg ke?..sorry..dh r aku tgh sengkek, ko nk pow...pasal 2 kot aku mmg defend dri aku betol2..

die nk minx aku duit bt ape? bkn ade yg calar pn...kalo retak sket 2..aku x bajet die nk g tukar baru...dlm hati aku, bangang betol mamat nih..pas2 die tanye kt aku..kalo kne kt aku cmner? aku ckp r..kalo setakat calar ke xpe..xde la aku nk tengking gile2..

itulah situasi yg brlaku kt aku..kesimpulannya, mamat india 2 xde toleransi langsung...kalo nk nasihat aku ke xpe la..aku boleh accept..tp kalo nk pow aku main point die..sori r..beter aku xkasik..kalo aku kasik then die minx lebih mcm mane...come on la..x rosak,x pecah just skretch sket pn x bole nk consider..baik x pyh jd MALAYSIAN bai..sedar sket ko duk dkt mane...

aku nk pesan kt kawan2 ngn diri aku sendirik..be considered, be tolerated..kalo bnde 2 kecik xpyh nk besar2kn..

MORAL: berhati2 di jalan raya..sbb anda x mengenali semua org..

1 comment: